BOLESŁAWIECKI KLUB AMAZONEK
STATUT
(tekst jednolity)
STATUT BOLESŁWIECKIEGO KLUBU AMAZONEK
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Bolesławieckie Klub Amazonek – zwany dalej „Klubem” – posiada osobowość prawną.
-
Terenem działalności Klubu jest Rzeczpospolita Polska, a w szczególności powiat bolesławiecki. Siedziba władz mieści się w Bolesławcu.
-
Klub opiera swą działalność na pracy społecznej swoich członków. Może również, do prowadzenia swych spraw, zatrudniać pracowników.
-
Klub może używać pieczęci i odznak na zasadach określonych w pismach szczegółowych.
-
Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 2
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
Celem Klubu jest:
-
Niesienie pomocy osobom dotkniętym chorobami onkologicznymi;
-
Uczestniczenie w akcjach na rzecz wczesnego wykrywania nowotworów;
-
Udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
-
Działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
-
Działalność charytatywna;
-
Podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
-
Ochrony i promocji zdrowia;
-
Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
-
Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
-
Działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
-
Działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
-
Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
-
Wypoczynku dzieci i młodzieży;
-
Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
-
Turystyki i krajoznawstwa;
-
Działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
-
Promocji i organizacji wolontariatu;
-
Promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
-
Przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
Klub realizuje swoje cele w ramach nieodpłatnej oraz odpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
-
Ścisłą współpracę za szpitalem w Bolesławcu;
-
Prowadzenie rehabilitacji fizycznej i psychicznej po zabiegach onkologicznych, ułatwiających powrót do pełnego życia;
-
Organizowanie samopomocy w formie akcji „ochotniczki”. Ochotniczki są członkiniami klubu, które po przeszkoleniu, podejmują rozmowy w szpitalach z osobami przed i po zabiegach onkologicznych;
-
Nawiązanie współpracy i wymianę doświadczeń z organizacjami o podobnej działalności w kraju i za granicą;
-
Pomoc w zaopatrzeniu członków w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze to znaczy: protezy, peruki, rękawy anty obrzękowe i inne;
-
Organizowanie prelekcji oraz wydawanie broszur, plakatów, materiałów edukacyjnych;
-
Współpraca z lokalnymi władzami w zakresie realizacji powyższych zadań;
-
Akcje charytatywne prowadzone na rzecz osób potrzebujących pomocy, przede wszystkim chorujących onkologicznie lub biorących udział w rehabilitacji po przebytej chorobie onkologicznej;
-
Organizowanie wolontariatu, głównie dla i na rzecz osób chorujących onkologicznie oraz po przebytej chorobie onkologicznej;
-
Organizowanie i prowadzenie szkoleń w celu realizacji celów statutowych;
-
Tworzenie i wdrażanie projektów służących wypełnianiu celów statutowych klubu;
-
Spotkania z młodzieżą dotyczące profilaktyki zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem chorób onkologicznych.
Podstawową formą działalności Klubu jest działalność nieodpłatna pożytku publicznego. Decyzję o uruchomieniu oraz szczegółowym zakresie działalności odpłatnej pożytku publicznego podejmuje Zarząd w formie uchwały.
§ 3
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
-
Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne.
-
Członkowie Klubu dzielą się na: członków zwyczajnych, członków wspierających i członków honorowych.
-
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Klubu.
-
Członkiem zwyczajnym Klubu może być osoba po chorobie onkologicznej zainteresowana niesieniem pomocy w procesie rehabilitacji fizycznej i psychicznej przed i po leczeniu onkologicznym.
-
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklarowała na rzecz Klubu pomoc finansową lub rzeczową oraz inne formy pomocy o charakterze niematerialnym. Osoba prawna działa przez swojego przedstawiciela.
-
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna.
-
Członkowie zwyczajni i wspierający przyjmowani są w drodze uchwały zarządu, na podstawie deklaracji.
-
Nadanie godności członka honorowego przysługuje walnemu zebraniu członków na wniosek zarządu.
-
Członek zwyczajny ma prawo do:
-
czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu;
-
uczestnictwa w zebraniach, odczytach, konferencjach organizowanych przez Klub;
-
zgłaszanie opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Klubu;
-
korzystanie z urządzeń, świadczeń i pomocy Klubu.
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
-
aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Klubu;
b) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Klubu;
c) regularnego opłacania składek członkowskich;
d) zawiadamiania o zmianie danych zawartych w deklaracji.
-
Członek wspierający i honorowy ma prawa określone w pkt. 9 b i c. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w zebraniach Klubu.
-
Członkowie wspierający i honorowi zobowiązani są do przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu.
§ 4
SPOSÓB NABYWANIA I UTRATY CZŁONKOSTWA
-
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
-
Godność członka honorowego nadaje walne zebranie członków na wniosek zarządu.
Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
-
Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Klubu zgłoszonej na piśmie zarządowi, po uprzednim uregulowaniu ewentualnych zobowiązań.
-
Rażącego nieprzestrzegania postanowień statutu i regulaminu
-
Nieopłacania składek przez 6 miesięcy
-
Działania na szkodę Klubu
-
Wykluczenie z Klubu na skutek prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych.
-
Pozbawienie praw członkostwa honorowego w wyniku uchwały walnego zebrania członków w przypadku działania na szkodę Klubu.
-
Utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
-
Śmierci członka.
Uchwałę o skreśleniu lub wykluczeniu członka zwyczajnego lub wspierającego podejmuje Zarząd. Zainteresowany może odwołać się od powyższej uchwały do Walnego Zebrania Członków w terminie 2 miesięcy od skreślenia go przez Zarząd. Do czasu decyzji Walnego Zebrania Członków członkostwo osoby skreślonej lub wykluczonej ulega zawieszeniu.
§ 5
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
-
Władzami Klubu są:
-
Walne zebranie członków
-
Zarząd
-
Komisja rewizyjna
-
Kadencja wybieralnych władz Klubu trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym.
-
Uchwały wybieralnych władz Klubu (jeżeli statut nie stanowi inaczej) podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy aktualnej liczby członków władz. W przypadku równej liczby głosów, decydujący głos należy prezesa, w przypadku zarządu oraz do przewodniczącego, w przypadku komisji rewizyjnej.
-
W przypadku ustąpienia członka władz Klubu w trakcie kadencji skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród członków zwyczajnych. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 6
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
-
Walne zebranie członków jest najwyższą władzą Klubu i zbiera się nie rzadziej niż raz do roku.
-
W walnym zebraniu członków biorą udział:
-
z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni;
-
z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
-
O miejscu, terminie i porządku obrad zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem na spotkaniu oraz poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Klubu.
-
Uchwały walnego zebrania członków zapadają przy obecności:
-
w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania,
-
w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później od pierwszego terminu, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
-
Walne zebranie członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
-
Walne zebranie członków jest zwoływane raz do roku jako sprawozdawcze oraz raz na 5 lat jako sprawozdawczo – wyborcze.
-
Walne zebranie członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
-
Nadzwyczajne walne zebranie zwołuje zarząd:
a) z własnej inicjatywy
b) na żądanie komisji rewizyjnej
c) na wniosek co najmniej 10 członków zwyczajnych
8. W przypadkach b i c nadzwyczajne walne zebranie winno być zwołane nie później niż w ciągu 4 tygodni od daty przedstawiania pisemnego wniosku zarządowi.
9. Nadzwyczajne walne zebranie członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
10. Do kompetencji walnego zebrania członków w szczególności należy:
-
określanie głównych kierunków działania Klubu,
-
uchwalanie statutu i jego zmian oraz budżetu,
-
wybór i odwoływanie władz Klubu,
-
nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
-
rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał zarządu,
-
podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
-
podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
-
podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
-
podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzania sprawozdań władz Klubu,
-
udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
§ 7
ZARZĄD
-
Zarząd kieruje całokształtem działalności Klubu, reprezentuje go na zewnątrz, zarządza majątkiem Klubu i ponosi odpowiedzialność przed walnym zebraniem członków.
-
Zarząd składa się z 5-7 członków w tym m.in: prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
-
Zasady działania zarządu ustala regulamin uchwalony przez zarząd.
-
Posiedzenia zarządu odbywają się nie rzadziej niż 4 razy w roku.
Zarząd ponadto:
-
Prowadzi dokumentację członkowską i podejmuje uchwały w sprawach członkowskich.
-
Wnioskuje o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Klubu.
-
Ustala preliminarz budżetowy.
-
Może uchwalić termin rozpoczęcia oraz szczegółowy obszar prowadzenia działalności odpłatnej pożytku publicznego służącej realizacji celów statutowych.
§ 8
KOMISJA REWIZYJNA
-
Komisja rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do kontroli nad jego działalnością.
-
Komisja rewizyjna składa się z 4 członków w tym: przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza i członka.
-
Komisja rewizyjna ma prawo żądania zwołania walnego zebrania członków, a także prawo do zwołania zebrania zarządu.
-
Komisja rewizyjna składa sprawozdania ze swojej działalności na walnym zebraniu członków.
-
Członkowie komisji rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym na posiedzeniach zarządu.
-
Komisja rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez komisję.
§ 9
MAJĄTEK I FUNDUSZE
-
Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
-
Źródłami powstania majątku Klubu są:
-
składki członkowskie,
-
dotacje, granty, subwencje,
-
datki, darowizny, zapisy
-
spadki, ale w przypadku powołania Klubu do dziedziczenia, zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
-
dochody uzyskane z akcji promocyjnych, zbiórek, imprez publicznych,
-
działalność odpłatna
-
lokaty bankowe
-
wpływy z działalności odpłatnej pożytku publicznego, jeśli zostanie ona podjęta
-
Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 10
-
Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane są podpisy dwóch osób z trzech uprawnionych osób z zarządu: prezesa, wiceprezesa, skarbnika.
-
Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są podpisy dwóch członków zarządu.
-
W szczególnych przypadkach zarząd może – na drodze uchwały – udzielić pełnomocnictwa jednemu członkowi Zarządu do reprezentowania Klubu w sprawach niemajątkowych.
§ 11
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE KLUBU
-
Projekt zmian statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały walnego zebrania członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
-
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu, walne zebranie członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
-
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu Rejestrowego.
§ 12
W sprawach nie uregulowanych statutem mają zastosowanie aktualnie obowiązujące przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.